Разлика между платени кликове и посещения в Analytics, защо?





Почти всеки собственик на уеб бизнес днес ползва Google Analytics, за да проследява поведението на потребителите, попаднали на сайта му. Причината Analytics да е толкова популярен се дължи не само на това, че е безплатен, но и на неговата безупречна репутация - технология, бързина, огромно количество данни. Именно това кара клиентите да се доверят на тази услуга и да я ползват за постоянен коректив и анализ на рекламните си кампании. Представете си обаче ситуацията, когато Google Analytics покаже разлика между това, което заплащате на рекламните платформи и това, което той отчита. На кое бихте повярвали?

Когато за първи път установите разлика между отчетения брой кликвания и броя отчетени посещения в Analytics сигурно ви се иска да изкрещите като ограбен. Но по-добре да задържите дъха си и да прочетете до края този материал, за да разберете логиката на платената реклама и правилното отчитане на всеки потребител. Обещаваме, че след нея ще ви олекне и ще настройвате кампаниите си още по-експертно.

За да не се впускаме в твърде детайлни и сухи обяснения, ще опростим теорията и ще приемем че вие като рекламодател сте заплатили точно 10 000 клика и това количество е отчетено точно от платформата (EasyAds, Facebook или Adwords, без значение). Начинът, по който всяка платформа отчита тези кликове е редирект (препращане на потребителя), който мигновено зачислява бройката, тъй като се е случил. Разбира се защитните механизми на всяка платформа са способни да филтрират кликове, които са извършени от ботове, двойни кликвания на мишката и други "невалидни" кликвания, като не ви се начисляват в сметката и не са проблема, за който говорим. Ако установите разлика между тези 10 000 клика и Analytics, те няма да се дължат на слабост в защитния механизъм на платформата. Причината е друга - а именно - Google Analytics не брои всеки препратен потребител, а т.нар. "сесия".

Клик и Сесия са две различни неща!


За да засече сесия (минимален престой на сайта ви) Analytics им нужда от технологично време, защото все пак той е един javascript код, който трябва да се стартира и да сработи коректно на сайта ви. Понякога това време е милисекунди, но понякога е дори няколко секунди. Всяко забавяне на работата на GA увеличава технологичното време, необходимо за образуване на потребителската сесия и намалява шанса този потребител да бъде отчетен.
Сега си представете, че в нашия пример 10 000 души са попаднали на вашия уеб сайт, но 2000 от тях са затворили сайта до 1-2 секунди след попадането на него. Причината за това може да бъде тяхно неволно кликване, неточно послание в рекламата (очаквали са да видят някаква снимка или друга информация) и логичната реакция на тези хора би било бързо да се върнат назад. С днешните браузери връщането назад е изключително улеснено. На мобилен телефон това може да бъде натискане на бутона назад или натискане на X (затваряне) и връщане към Facebook например (ако потребителите са посетили даден сайт през Facebook например). Тук е моментът да споменем, че Facebook име собствен браузер и по подразбиране отваря всички външни линкове в този браузер, чийто бутон Х за затваряне се намира удобно в левия горен ъгъл. Този Х бутон е истински бич за сесиите, тъй като много хора го натискат мигновено веднага щом усетят, че нещо ги изважда извън нормалната им среда, с която са свикнали.

Колко е важна скоростта на зареждане?


Тук е моментът да навлезем в детайли относно причините за забавянето на Analytics и вариантите за подобряване на неговата скорост на отчитане на сесии. Ще се учудите, че доста често проблемът е във вашия сайт, а не в Google Analytics. Най-детайлна информация по тази тема предоставя Google в този материал: Забавяне и защо то влияе върху кликванията в AdWords и сесиите в Google Анализ. За ваше улеснение сме извадили основните аспекти от статията още тук:

  • Защо скоростта на сайта и на зареждане на Analytics е важна

  • Какво са краткотрайни кликвания

  • Краткосрочно решение за краткотрайните кликвания

  • Как да разбера дали има забавяне на зареждането на Analytics

  • Как мога да подобря скоростта на зареждане на Analytics

Следният цитат от статията дава най-точно обяснение за причината за разликите в броя кликове, дължащ се на т.нар. "Краткотрайни кликвания":

"краткотрайно кликване възниква, когато потребител кликне върху реклама, а след това – върху бутона за връщане назад или затваря браузъра преди задействането на заявка за проследяващия код на Google Анализ. AdWords записва кликването, но в Google Анализ не се записва съответстваща сесия."

Най-общо казано, колкото по-бавно действащ е сайтът и колкото по-голям е броят на заявките преди кодовия фрагмент на Google Анализ, толкова по-вероятно е да срещате проблеми с голям процент "краткотрайни кликвания" и липсващи данни за сесиите.

Можете да мислите за краткотрайните кликвания и като за отпадащи от уебсайта потребители (Bounces), което означава, че ако не проследявате тези сесии с отпадане, степента на отпадане в сайта (Bounce Rate) най-вероятно е изкуствено занижена. Това от своя страна ви влияе на взимането на решения.

Като общо правило мобилните устройства работят при по-бавна мрежова инфраструктура (3G мрежи), отколкото повечето връзки за настолни компютри (WIFI, LAN). Ако насочвате рекламите си към мобилни устройства, бързодействието на уебсайта е от още по-решаващо значение за предотвратяването на краткотрайни кликвания.

Двоен код


Друг доста често срещан проблем е дублирането на кода на GA в сайта. При дублирането на кода се изпращат няколко заявки за едно и също нещо и това поражда сериозни проблеми - в някои случаи се отчитат двойни данни, в други се губят сериозен процент от посещенията поради противоречия.

А вие наблюдавате ли разлики между закупените кликове и отчетените сесии в Google Analytics?
Ние сме на линия да ви съдействаме за този казус. Нашите експерти могат да прегледат сайта ви и да намерим заедно проблемите.

Екип EasyAds
Mail: ekip@easyads.bg
Mob: 0888 181655