Разлика между кликове и посещения в Google Analytics (GA4), защо?

Почти всеки собственик на уеб бизнес днес ползва Google Analytics (GA), за да проследява поведението на потребителите, попаднали на сайта му. Причината GA да е толкова популярен се дължи не само на това, че е безплатен, но и на неговата безупречна репутация - технология, бързина, огромно количество данни. Именно това кара клиентите да се доверят на тази услуга и да я ползват за постоянен коректив и анализ на рекламните си кампании. Представете си обаче ситуацията, когато GA покаже разлика между това, което заплащате на рекламните платформи и това, което той отчита. На кое бихте повярвали?
Когато за първи път установите разлика между отчетения брой кликвания и броя отчетени посещения в GA, сигурно ви се иска да изкрещите като ограбен. Но, по-добре да задържите дъха си и да прочетете до края този материал, за да разберете логиката на платената реклама и правилното отчитане на всеки потребител. Обещаваме, че след нея ще ви олекне и ще настройвате кампаниите си още по-експертно.
За да не се впускаме в твърде детайлни и сухи обяснения, ще опростим теорията и ще приемем че вие като рекламодател сте заплатили точно 10 000 клика и това количество е отчетено точно от платформата (EasyAds, Facebook или Google Ads, без значение). Начинът, по който всяка платформа отчита тези кликове е редирект (препращане на потребителя), който мигновено зачислява бройката, тъй като се е случил. Разбира се, защитните механизми на всяка платформа са способни да филтрират кликове, които са извършени от ботове, двойни кликвания на мишката и други "невалидни" кликвания, като не ви се начисляват в сметката и не са проблема, за който говорим. Ако установите разлика между тези 10 000 клика и GA, те няма да се дължат на слабост в защитния механизъм на платформата. Причината е друга - а именно - GA не брои всеки препратен потребител, а т.нар. "сесия".
Клик и Сесия са две различни неща!
За да засече сесия (минимален престой на сайта ви) GA4 имa нужда от технологично време, защото все пак той е един javascript код, който трябва да се стартира и да сработи коректно на сайта ви. Понякога това време е милисекунди, но понякога е дори няколко секунди. Всяко забавяне на работата на GA4 увеличава технологичното време, необходимо за образуване на потребителската сесия и намалява шанса този потребител да бъде отчетен.
Сега си представете, че в нашия пример 10 000 души са попаднали на вашия уеб сайт, но 2000 от тях са затворили сайта до 1-2 секунди след попадането на него. Причината за това може да бъде тяхно неволно кликване, неточно послание в рекламата (очаквали са да видят някаква снимка или друга информация) и логичната реакция на тези хора би било бързо да се върнат назад. С днешните браузери връщането назад е изключително улеснено. На мобилен телефон това може да бъде натискане на бутона назад или натискане на X (затваряне) и връщане към Facebook например (ако потребителите са посетили даден сайт през Facebook например). Тук е моментът да споменем, че Facebook име собствен браузер и по подразбиране отваря всички външни линкове в този браузер, чийто бутон Х за затваряне се намира удобно в левия горен ъгъл. Този Х бутон е истински бич за сесиите, тъй като много хора го натискат мигновено веднага щом усетят, че нещо ги изважда извън нормалната им среда, с която са свикнали.
Колко е важна скоростта на зареждане?
Тук е моментът да навлезем в детайли относно причините за забавянето на Analytics и вариантите за подобряване на неговата скорост на отчитане на сесии. Ще се учудите, че доста често проблемът е във вашия сайт, а не в Google Analytics. Най-детайлна информация по тази тема предоставя Google в този материал: Забавяне и защо то влияе върху кликванията в Google Ads и сесиите в Google Analytics. Следният цитат от статията дава най-точно обяснение за причината за разликите в броя кликове, дължащ се на т.нар. "Краткотрайни кликвания":
"Краткотрайно кликване възниква, когато потребител кликне върху реклама, а след това – върху бутона за връщане назад или затваря браузъра преди задействането на заявка за проследяващия код на GA . Google Ads записва кликването, но в Google Analytics не се записва съответстваща сесия."
Най-общо казано, колкото по-бавно се зарежда сайтът и най-вече кода на Google Analytics внего, толкова, толкова по-вероятно е да срещате проблеми с голям процент неотчетени "краткотрайни кликвания".
Можете да мислите за краткотрайните кликвания и като за отпадащи от уебсайта потребители (Bounces). Вие не можете лесно да отсеете тези потребители, тъй като всяка онлайн реклама работи така - тя докарва на сайта ви заинтересовани хора, но също така докарва и потребители, които неосъзнато кликват на всичко, което е пред очите им, след което бързо се отказват.
Вашият Consent Management Platform (CMP) спира зареждането на GA4
Всеки сайт в ЕС е задължен да пита потребителите си дали дават своето съгласие за поставяне на cookies и съответно за писането на определени данни в тях. Т.нар. CMP е е механизмът, чрез който вашият сайт съобщава на Google предпочитанията на потребителя за поверителност (изскачащ върху екрана банер с опции). Повечето потребители одобряват събирането на cookies неволно или просто, за да се отърват от досадния банер. Проблемът е, когато CMP банерът е твърде малък, появява се в дъното на сайта и потребителите могат да ползват сайта без изобщо да дават своето съгласие. Понякога бутонът за даване на съгласие е изцяло или наполовина скрит поради зле написан код на банера. Тогава данните в GA4 липсват частично или изцяло. Разбира се, данните липсват и когато потребителят откаже съгласие.
Проблем съществува и когато се ползва Basic режим на съгласие в Consent Mode, вместо Advanced. С основния режим на съгласие (Basic), таговете на Google не се задействат и не събират никакви данни, докато потребителят на сайта не се съгласи със събирането на данни. Ако потребителят даде съгласие за бисквитки, бисквитките на GA4 изпращат данни, свързани с потребителя, до Google. Ако потребителят откаже бисквитки чрез банера за бисквитки или го игнорира, потребителят изобщо няма да бъде проследяван. С разширения режим на съгласие (Advanced), таговете на Google се зареждат, преди банерът за съгласие за бисквитки да се появи на уеб страницата. GA4 разработи метод, който може да работи и без бисквитки (при отказ от страна на потребителя). Но тогава GA4 предоставя моделирани данни (непълни, прогнозни). Повече за начина, по който GA4 ползва биксвитки (cookies), може да прочетете в тази статия.
А вие наблюдавате ли разлики между закупените кликове и отчетените сесии в Google Analytics?
Ние сме на линия да ви съдействаме за този казус. Нашите експерти могат да прегледат сайта ви и да намерим заедно проблемите.
Екип EasyAds